Barcelona - dag 1

Dagen började i ottan och planet landade i Barcelona vid 9-tiden. Staden började så sakteligen vakna till liv när vi banade väg mot hotellet. När vi väl lämnat av våra väskor på hotellet i gamla stan gick vi ner för att titta på hamnen.

Vi noterade även att det stod skrivet i gatan vid övergångsställena. Mina ett års studier av spanska räckte inte till för att förstå. Vi kan fram till att det stod något om död dock.

Sen var det dags för El Mercat de la Boqueria. Underbar marknad/saluhall som ligger på vänstra sidan av La Rambla (gömd bakom några hus).

Där fanns en massa fisk och skaldjur.

Frukt och grönsaker av alla dess sorter.

En hel massa skinka och korv i olika tappningar.

Vi bestämde oss för att äta lunch, då vi blivit lite hungriga. Inne i marknaden finns ett flertal restauranger och matshoppar. Vi köpte varsin baguette med ost och skinka, samt nypressad juice. Det fanns typ 100 olika sorters smaker och kombinationer att välja på.

Sen var det dags att turista till, fots, på allvar. Vi tittade på hus av Gaudí.

Fina alléer.

Självfallet också La Sagrada Familia. Ska det vara så ska det.

När vi inte orkade titta mer på vulgär arkitektur tog vi bussen bort Nationalmuseet.

Vi gick "över bergen" via olympiastadion bort mot Castillo de Montjuic. Precis innan vi kom upp till slottet/borgen beskådade vi den fantastiska utsikten ner mot vattnet.

Efter att promenerat hela dagen tog vi oss en välförtjänt öl. Vilket gladde oss båda.

När vi druckit upp ölen begav vi oss tillbaka till hotellet för att checka in.

Middagen (självklart Paella dagen till ära) intog på restaurangen Bar Ros. Det var mycket gott!

På vägen hem stannade vi till vid hamnen och insöp atmosfären. En bra och lång första dag första gången jag var i Barcelona.

Comments

Popular posts from this blog