Paris - Dag 1

Ingen sovmorgon trots semester. Upp för att åka till flygplatsen :)
När vi anlände till Paris var det som svensk högsommar. Soligt och varmt till skillnad mot allt det kalla som varit ett tag där hemma. Vi hittade hotell d'Amiens efter lite promenerande, precis mellan Gard de Nord och Gard de l'Est.

Det finns så mycket fina saker i Paris. Allt ifrån stora pampiga hus, till små fina detaljer.
När vi hade installerat oss på hotellet och fräschat till oss gick vi ut på upptäcktsfärd. Första stoppet var i butiken bredvid hotellet, där stannade vi för att inhandla en obligatorisk baguette. Vi gick sedan ner mot Place de Republic.

Mitt på torget kunde man seden här statyn.
Vi hade hört mycket gott om Le Marais i arr. 3 och 4, så vi tog oss en titt och kunde inte annat än att hålla med om att det var mycket fint och mysigt där.

Folk hade otroligt mycket fint blomster utanför fönstret, som en egen liten trädgård. Och nästan precis alla fönster hade fransk balkong.

Det fanns stora fina hallar också, där det var marknad i på dagen. Dock var det stängt eftersom vi kom på kvällen.

Vi gick förbi en blomsteraffär, som hade en matchande bil parkerad utanför.

Vi såg också en blå cykel som någon hade dekorerat med konstgjorda blommor för att pigga upp.
När vi lämnad Le Marais tog vi en liten paus på en uteservering. Tursamt nog var det "happy hour" så man kunde dricka öl till halva priset :)

Vi lyckades också se Tour St Jacques mellan husen.

Efter benvilarpausen begav vi oss ut till Île de la Cité för att titta på Conciergerie Palais de Justice, Prefecture de Police, Hôtel-Dieu hospital, Tribunal de Commerce, Marché aux Fleurs mm. Självklart tog vi oss också en ordentlig titt på Notre Dame.

Såhär fint såg Notre Dame ut mot den klarblå himlen.

Jag passade på att ta en skuggbild på mig själv också :) Hej hej!
Vi lämnade ön och vandrade längs Seines strand bort mot Louvren.

På vägen såg vi bland annat Monnaie de Paris på andra sidan en lång gångbro av trä, där en massa personer hade tagit pause eller after workade.

Som sagt, många fina detaljer. Denna utsmyckning återfanns på en lampsockel på en bro.

Vi passa även på att fastna på kort, när vi gick över Pont Neuf.

Slutligen hade vi kommit fram till Louvren. Vi hade gratis inträde för vi var under 26 och från ett europeiskt land. Tjoho! Vi rev av de viktigaste verken på 35 minuter, självklart var den lilla talvan Mona Lisa också inräknad.

Vi spanade bortåt i Eiffeltornets riktning, men beslöt att lämna det äventyret till en annan dag.

Vi letade oss fram till en sån här skylt och tog metron bort till Le Marais igen.

På Rue des Archives hittade vi en liten restaurang med uteservering. Vi åt middag och drack husets vin under röda utelycktor. Sen var det dax att fara tillbaka till hotellet.

Comments

Popular posts from this blog