London är lite soligare i februari

I väntan på inläggen från Australien och Nya Zeeland får ni här en inlägg från London som vi besökte en snabbis strax efter att vi kommit hem. Marcus var där med jobbet och jag joina efter jobbet på fredagen.

Såhär glad är man när man äntligen kommit fram till Ace hotel på fredagskvällen.

Vi gick till Brawn (ett av våra favoritställen) för att äta middag och delade på en massa smårätter. Här fläskrillettes med cornichoner.

Gougerer - Mkt smaskiga!

Burrata, cime di Rappa, chili, bottarga

Musslor, purjolök, timjan och cider

Trevlig middagssällskap

Gravad black angus, bittra blad och blodapelsin

Vildsvinsragu med tagliatelle

St Nectaire, 36 månaders comté och per las
Sen var vi supermätta och supertrötta och var tvungen att avsluta en fin fredagskväll.

Vaknade upp till en lite grå och småregnig morgon. Passerade ett ganska fint hus.

Vi skulle nämligen till St. Johns i Spitalfields för att äta frukost. Det ska man tydligen göra. Vi hade tur och fick bord trots att vi inte hade någon bokning.

Vi delade på lite yoghurt, müsli och pocherade rabarber (så somrigt med rabarber!)

M åt någon form av njurmacka. Ska säga att jag inte kände mig supersugen att testa.

Själv tryckte jag i mig finaste baconmackan. Kom med lite relish till för att lätta upp det lite.

Sen gick vi ut i ett ganska regntungt London och besökte bl a Regent street.

Slutdestinationen var Dover Street Market. Mycket knäppt ställe. Där handlar folk som har för mycket pengar och ett stort behov att se ut som en konstutställning.

Hela marknaden var flera våningar och inhystes i ett gammalt fint hus.

Lite street art någon stans längs vägen.

Sen sprack molnen upp och solen kom fram. Väldigt brittisk miljö, väldigt skönt att det inte regnade. Målsättningen var att promenera runt och titta på lite nya stadsdelar och platser vi inte besökt innan.

Passerade en park där det var helt grönt i gräset. Det finns hopp, även om det nu här hemma i Sverige är gråare än gråast.

Vi såg bland annat denna fina lilla bokhandel i Kensington.

Sen "råkade" vi gå förbi Noble Rots vinbar och kände ett stort behov att ett snabbt stopp.

Engelskt bubbel - Hambledon, 'Classic Cuvee', Hampshire, England NV
Torrt och brödigt. Satt som en smäck. Första gången jag provade Engelskt bubbel.

Det var typiskt härligt väder!

Hög tid för lunch. Åts på en koreansk restaurang - On the bab. M åt fritterad kyckling i bao.

Jag åt bulgogi på ris. Fin koreansk smak men samtidigt moderniserat.

Väldigt färggranna dörrar.
På kvällen skulle vi utforska Hackney. Tror att vi tittade på 3 nya delar av den statsdelen. I Dalston hittade vi bland annat en nyöppnad vinbar - Newcomer Wines - med fokus på vin från Österrike.

Kvällen avslutades med kö utanför en restaurang, och väntan i en bar...

...för att sen äntligen få ett bord på Dishoom i Shoreditch.

Det är ett ställe som gillar att ha kö. Har aldrig fattat sånt. Men mycket god mat och konceptet var typ indisk mat som smårätter (ish indiska tapas). Sen var klockan 100 och vi hade krypavstånd hem till hotellet.

På söndagsmorgonen tog vi det lugn och unna oss att inte behöva jäkta upp. Men till slut var vi tvungna att checka ut och lämna in bagaget på hotellet. Ok, jag vet att vi åt mycket på resan. Men så lite tid och så mycket man vill äta. Söndagens lunch skulle intas på Dinner. Det var en av de första fine dining restaurangerna som vi besökte och vi ville se om det var lika stelt som vi kom ihåg det. Svaret på den frågan är att det var mindre stelt än vi mindes (det hade bl a skippat de stärkta dukarna och brödskrapan i metall), men fortfarande inte så lättsam service.

Min ytterst fräscha förrätt - earl grey te-gravad lax

Ms lite mer dekadenta "Rice & flesh" vilket var saffransrisotto med kalvsvans

Min huvudrätt - Ankbröst med rödkål och körsbär

Ms vaktelrätt.

Lyckan att få äta rabarber 2 gånger på en helg i februari. Rabarber var alltså temat i min dessert.

Choklad var temat i Ms. Kom med passionsfruktssylt och ingefärsglass.

Sen var jag så mätt. Men M insisterade på att han ville testa glassen som de gör med flytande kväve. Väldigt underhållande var det iaf.

M fick dock äta upp merparten av min glass också. Eftersom jag bara inte kunde förmå mig att klämma i mig mer. Tog frystorkade hallon som topping.

Sen traskade vi runt Hyde Park lite för att smälta maten. Där såg vi bland annat många fåglar...

...och andra människor som var ute och söndagsstrosade.

Sen tog världens kortaste Londonbesök slut och vi åkte hem mot kylan i Stockholm.

Comments

Popular posts from this blog