Lördag i Modena och Milano

På lördagen hade vi tid på oss att titta lite mer på Modena, innan det var dags att ta tåget tillbaka till Milano. Vi besökte den fantastiska marknaden Mercato Albinelli

Vi passade också på att ta oss en liten macka till frukost.

Parmesanosten var löjligt billig och M köpte en bit. Dock inte den här sorten, utan en som var lite längre lagrad. (Nu när vi har smakat på den kan jag säga att den var god.)

Huxflux så var vi i Milano igen. Dags att spana in turistsakerna. Duomo di Milano fick man ju inte missa t.ex.

Inte heller Galleria Vittorio Emanuele II, som är en övertäckt galleria med fina märken i.

Hej hej från oss och LV-butiken! #ingalleria

Så blev det dags för lunch. Det hade blivit dags för panini. Min var supergod med gorgonzola, parmaskinka, sallad och apelsinskal. M åt en vegetarisk med bl a tomat, vilken lyckades spruta ner hela hans vita skjorta och även hans shorts.

Som ni ser var det varmt och soligt och alla ville vara ute på uteserveringarna.

Attack precis mitt i selfiebilden!

Vi lyckades i alla fall få en plats på en uteservering för vi hade tänkt att vi skulle prova på deras happy hour. Man pröjsade 8 euro och fick en dryck (t.ex en Aperol-drink) Sen fick man ett kvitto så att man kunde gå in och lassa på så mycket mat man kunde från en buffé. Låt mig säga att det fanns ingen skamgräns för hur mycket folk bullade upp. Bilden är tagen när vi hade ätit lite så att det skulle se mer sansat ut :)

Sen skulle vi prova 10 Corso Como Cafe som skulle vara väldigt hippt. Det låg vid och på en otroligt fin och grön innergård. Så vi stannade där över ett glas rosé och tittade på folk.

Den tidiga kvällen hade blivit sen kväll och skymningen föll över gården. Då beslöt vi oss för att det nog var ganska bra att passa på att äta middag där också.

Vi delade på en förrätt med sparris och bläckfisk. Den såg inte alls ut som vi hade föreställt oss, men den smakade gott.

Eftersom det var sista kvällen så var jag bara tvungen att äta pasta igen. Pasta med räkor blev det. Vilket bra ett bra val.

Efter maten tog vi oss hem till vår lägenhet som vi hyrt vi airbnb och som låg otroligt centralt på Corso Venezia 6. Dagen efter åt vi frukost ute i solen, tillsammans med alla som skulle till kyrkan. Sen strövade vi runt i de lummiga kvarteren och titta i skyltfönstren på dyra affären. Till slut var det dags att gå upp och hämta väskorna och fara till flygplatsen. Vi bytte 25 grader och sol med 3 grader och regn när vi kom hem, vilket var lite av en chock.

En trevlig semester till ända och det var tur att M fyllde 30 så att vi fick en möjlighet att åka till Milano och Modena.

Comments

Popular posts from this blog