Flygresan dit + Bangkok

Ok, nu kör vi. Här kommer äntligen lite bilder från vår bröllopsresa som gick till Australien och Nya Zeeland. Blir inte en dag för dag redovisning, för det skulle bli för långtradigt (läs alldeles för jobbigt för mig att skriva), utan det kommer att bli någon form av tematiskt uppdelning av inläggen. Men vi kickar igång med resan dit.

2 ganska nöjda personer i loungen - hej hej 5 veckors semester!

Vi flög Thai airways första klass till Bangkok och sen business vidare till Melbourne. Ganska trevligt om jag får säga det själv. Undrade väldigt mycket över de små orkidéerna som man fick. Hur fyller de på när de vänder på andra destinationer? Har de med sig en låda med nya blommor eller ett flertal hela orkidéer som står typ i lastrummet.

Efter välkomstbubblet fick man lite tilltugg före maten. Bland annat macadamianötter som jag är dödsallergisk mot. Så jag lät bli att äta dem.

Räk- och kycklingboll på citrongräs och ett ångat knyte.

Rysk kaviar. Man fick en hel burk (!) till sig själv.

Kött, fisk och räkor. Den kalla serveringen. Den var nog den svagaste i serveringen.

Någon form av räkcurry. Jätte-jätte-gott!

Måltiden avslutades med frukt och ost. Jag orkade absolut inte äta upp allt. När man hade ätit klart var det dags att byta om till den mjuka pyjamasen som man fick. Flygpersonalen insisterade på att jag skulle ta en dam S, medan de insisterade på att kvinnan bakom som var mindre än mig skulle ta en dam M. Vet inte hur hennes satt, men min satt helt ok.

Dagen efter vaknade vi upp i Bangkok, eller alltså man fick frukost och sen landade vi i Bangkok.

Varmt varmt varmt! M med min ryggsäck på magen så att ingen skulle sno något från oss. Vi var och besökte kungens tempel. Från början hade vi tänkt att gå dit från tågstoppet, men insåg att det var för varmt, långt och för konstig väg för att det skulle funka. Det slutade med att vi tog en Uber dit.

Vi var inte ensamma. Kungen dog ju i oktober förra året så det kom busslass med thailändare som skulle dit och sörja. Tror att de hade utlyst ett helt år med landssorg.

Lyckades dock på något vänster ta bilder så att merparten av turisterna och de inhemska besökarna inte kom med.

Vi insåg sen att vi inte skulle klara av att gå runt utomhus i den fuktiga värmen som rådde. Utan vi tog oss till ett stort varuhusdistrikt . Där gick vi omkring och kollade på saker. Huvudanledningen till att vi åkte dit var att Ms favorit restaurang låg där. Nämligen Din tai fung. Där åt vi lunch.

Ångade dumplings ftw!

Ännu mer ångade dumplings.

Väl tillbaka på flygplatsen hade vi tid över så då var det bra att det fanns gratis massage att utnyttja. Det borde man alltid bryta av med när man flyger längre sträckor. Jag hoppas att alla nu noterar att jag även bytte glasögon ;)

Sen ville M äta middag i den matsal som fanns i loungen. Där var det helt tomt. Väldigt udda att äta där själva. Jag åt kyckling grön curry...

...och pad thai med räkor.

Efter det var det dags att hoppa på nästa flyg och ner i pyjamasen igen för att sedan vakna upp strax innan landning i Melbourne.

På plats i vår lägenhet och redo för vinterns äventyr. Tyvärr var väskorna inte redo för detsamma utan de valde att komma nästan 3 dagar senare. Men det resulterade i att vi fick köpa lite nya grejer...

Comments

Popular posts from this blog