Lördag i äpplet

Och så blev det lördag och dags för lite frukost på Egg Shop.

M tog en ägg- och avocadomacka med extra bacon och jag och Björn åt någon slags mexikansk sallad med pocherat ägg.

Mätta och lada begav vi oss ut i värmen för att gå ner till 9/11 minnesplatsen. Fortfarande mycket på gång här nere, men WTC 1 står klart i alla fall.

Vi gick inte in på museet (men jag har hört att det ska vara ganska dyrt, men absolut värt det ändå) utan vi nöjde oss med att titta på de två stora minnesvatteninstalationerna där tornen stod tidigare.

Hej, här är vi!

Vi bestämde oss för att gå ner mot Battery park och sen längst kusten upp på östra sidan. Här tittade vi lite på när helikoptrarna lyfte och landande med turister som ville se New York från ovan.

Det är lite synd att strandpromenaden är överdäckad, men rätt skönt att slippa gå i solen.

Just den här lördagen var det också Summer Streets så biltrafiken hade stängts av och vägarna var fulla av cyklister och motionärer. Kul grej, så borde vi ha i Stockholm ibland också.

Till slut kom vi fram till vår första destination Union Square Saturday Greenmarket. (För den observanta så har M här nu andra kläder. Det är för att Björn var tvungen att hämta tvätt innan vi gick uppåt och då passade vi på att byta kläder.) Åt de godaste jordgubbarna nånsin, man ville dö lite. De smakade som solmogna smultron. För den intresserade så var det Tristar strawberries.

De hade de flesta grödorna, här till exempel lite olika potatisar.

M köpte lite björnbar också, men de smakade lite funky. Tror att de hade stått i solen och jäst lite. Men de blev fina på bild iaf :)

Efter marknaden kom vi upp till Flatiron building och den hamnade såklart på bild.

Passade på att ta en selfie där också.

Lunchen intogs på ett hysteriskt Eataly. Vi åt på den vegetariska delen. M tog tryffelgnocchi...

...och jag och Björn åt en grillad primörsallad med matvete.

På eftermiddagen bar det av till LIC i Queens för warm up hos MoMA PS1.

Vi passade på att titta på utställningarna, för det ingick i priset. Var rätt skönt att komma in lite i skuggan också.

Ute var det soligt och varmt och det började fylla upp med folk på gården.

Obs guldig scen i bakgrunden, gilla på den!

När vi inte vill lyssna mer på musik så begav vi oss ut från MoMA PS1 för att titta lite på omgivningen.

Vi pausade på Woodbines och tog en öl och var som folk är mest. Och så mitt under pausen fick vi tips från en kollega eller om det var en fd kollega kanske till M kring att vi borde gå ner till Gantry Plaza State Park och titta lite på utsikten.

Så vi gick ner och tittade på den fina skylinen av Manhattan.

Spanade lite på den berömda Pepsi Cola skylten. Han som tipsade om parken bor tydligen i huset bakom skylten. Rätt fin utsikt de har kan konstateras.

Solen var på väg ner och det började bli kväll och dags att tänka på att fara tillbaka för att äta middag.

Vi gick till Blue Ribbon Sushi Izakaya (som visade sig vara restaurangen på det hotellet som vi skulle flytta till sen).

Här hade de bland annat lite olika yakitorispett och andra smårätter.

Självklart hade de sushi också. Det här plockade jag ihop på menyn. Strålande gott.

Fin trappa ut från restaurangen, som får vara den sista bilden från en lång och bra lördag i äpplet.

Comments

Popular posts from this blog